dimarts, 19 de febrer del 2013

TAXONOMIA DE BLOOM

TAXONOMIA DE BLOOM


La taxonomia de Bloom pretén classificar els objetius educatius i els processos cognitius segons el seu grau de complexitat. Assolir competència en els nivells més alts requereix un cert domini dels inferiors :






Veiem en aquest document exemplificacions de cada categoria:


 
RECORDAR
DEFINICIÓ: Recuperar informació rellevant de la memòria a llarg termini.


EXEMPLES: Comptar, definir, descriure, dibuixar, trobar, identificar, etiquetar, llistar, connectar, anomenar, citar, recordar, recitar, seqüenciar, dir, escriure, reconèixer, recuperar, denominar, localitzar.


ACTIVITATS: troba les aus en aquesta foto, encercla un quadrat en aquest dibuix, troba un cercle a la classe, contesta verdader o fals, contestar preguntes de selecció, anomena 2 escriptors de l’època, recita les taules de multiplicar, escriu la fórmula de la velocitat.
ENTENDRE
DEFINICIÓ: Construir coneixement a partir del material didàctic (activitats, explicació del docent, etc) proposat.


Concloure, demostrar, discutir, explicar, generalitzar, identificar, il·lustrar, interpretar, parafrasejar, predir, fer un informe, reafirmar, revisar, resumir, dir, exemplificar, inferir, predir.


ACTIVITATS: Fes un dibuix del sistema locomotor, representa una piràmide, digues un exemple de frase exclamativa, troba un mamífer aquàtic del Mediterrani, posa un títol a aquest text, troba els punts clau d’aquest article, pressuposa el significat d’una paraula desconeguda a partir del context, observant una sèrie de números has de predir el següent, fes un dibuix i explica el cicle de l’aigua.
APLICAR
DEFINICIÓ: Aplicar aquest coneixement adquirit a una situació nova.


Aplicar, canviar, escollir, calcular, dramatitzar, entrevistar, preparar, produir, teatralitzar, seleccionar, mostrar, transferir, usar, executar, implementar.


ACTIVITATS: llegeix aquest diàleg en anglès, llança correctament un tir lliure de bàsquet, dissenya un experiment per veure quina substància s’enfonsa més ràpid a l’aigua, prepara una factura d’un restaurant o botiga, corregeix les errades d’aquesta redacció.
ANALITZAR
DEFINICIÓ: Descomposar el coneixement en les seves parts i veure com s’interrelacionen entre elles.


Analitzar, caracteritzar, classificar, comparar, contrastar, debatre, deduir, fer un diagrama, diferenciar, discriminar, distingir, examinar, perfilar, relatar, investigar, separar, organitzar, atribuir, deconstruir.


ACTIVITATS: en un relat identificar els personatges principals i els secundaris, ratllar la informació irrellevant en un text, organitza els llibres de la biblioteca, analitza com es relacionen els animals d’un ecosistema, en un discurs resumeix l’ideari polític, determina la motivació d’un personatge de novel·la.
AVALUAR
DEFINICIÓ: Comprovació i crítica.


EXEMPLES: comprovar, criticar, revisar, formular, fer una hipòtesi, experimentar, jutjar, provar, detectar, monitorar


ACTIVITATS: en un discurs trobar les contradiccions, repassar un procés per determinar si hi ha totes les passes anotades, escull el millor mètode per resoldre un problema matemàtic,
CREAR
DEFINICIÓ: Crear alguna cosa del ben nou, resoldre problemes, aplicació a la vida diària.


EXEMPLES: Generar, planejar, produir, dissenyar, construir, idear, traçar, elaborar.


ACTIVITATS: escriu diferents teories que expliquin perquè les plantes necessiten llum solar, proposa activitats que ajudin a resoldre els conflictes a l’escola, troba idees per a incrementar el reciclatge, fes una presentació sobre els insectes del Delta, dissenya un estudi científic, fes un treball sobre la relació entre classe social i literatura, crea un niu per a ocells, crea una obra de teatre




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada