TAXONOMIA DE BLOOM
La taxonomia de Bloom pretén classificar els objetius educatius i els processos cognitius segons el seu grau de complexitat. Assolir competència en els nivells més alts requereix un cert domini dels inferiors :

Veiem en aquest document exemplificacions de cada categoria:
RECORDAR
|
DEFINICIÓ:
Recuperar informació rellevant de la memòria a llarg termini.
|
EXEMPLES:
Comptar, definir, descriure, dibuixar, trobar, identificar, etiquetar,
llistar, connectar, anomenar, citar, recordar, recitar, seqüenciar, dir,
escriure, reconèixer, recuperar, denominar, localitzar.
|
|
ACTIVITATS:
troba les aus en aquesta foto, encercla un quadrat en aquest dibuix, troba un
cercle a la classe, contesta verdader o fals, contestar preguntes de selecció,
anomena 2 escriptors de l’època, recita les taules de multiplicar, escriu la
fórmula de la velocitat.
|
|
ENTENDRE
|
DEFINICIÓ:
Construir coneixement a partir del material didàctic (activitats, explicació
del docent, etc) proposat.
|
Concloure,
demostrar, discutir, explicar, generalitzar, identificar, il·lustrar,
interpretar, parafrasejar, predir, fer un informe, reafirmar, revisar,
resumir, dir, exemplificar, inferir, predir.
|
|
ACTIVITATS:
Fes un dibuix del sistema locomotor, representa una piràmide, digues un
exemple de frase exclamativa, troba un mamífer aquàtic del Mediterrani, posa
un títol a aquest text, troba els punts clau d’aquest article, pressuposa el
significat d’una paraula desconeguda a partir del context, observant una
sèrie de números has de predir el següent, fes un dibuix i explica el cicle
de l’aigua.
|
|
APLICAR
|
DEFINICIÓ:
Aplicar aquest coneixement adquirit a una situació nova.
|
Aplicar,
canviar, escollir, calcular, dramatitzar, entrevistar, preparar, produir,
teatralitzar, seleccionar, mostrar, transferir, usar, executar, implementar.
|
|
ACTIVITATS:
llegeix aquest diàleg en anglès, llança correctament un tir lliure de
bàsquet, dissenya un experiment per veure quina substància s’enfonsa més
ràpid a l’aigua, prepara una factura d’un restaurant o botiga, corregeix les
errades d’aquesta redacció.
|
|
ANALITZAR
|
DEFINICIÓ:
Descomposar el coneixement en les seves parts i veure com s’interrelacionen
entre elles.
|
Analitzar,
caracteritzar, classificar, comparar, contrastar, debatre, deduir, fer un
diagrama, diferenciar, discriminar, distingir, examinar, perfilar, relatar,
investigar, separar, organitzar, atribuir, deconstruir.
|
|
ACTIVITATS:
en un relat identificar els personatges principals i els secundaris, ratllar
la informació irrellevant en un text, organitza els llibres de la biblioteca,
analitza com es relacionen els animals d’un ecosistema, en un discurs
resumeix l’ideari polític, determina la motivació d’un personatge de novel·la.
|
|
AVALUAR
|
DEFINICIÓ:
Comprovació i crítica.
|
EXEMPLES:
comprovar, criticar, revisar, formular, fer una hipòtesi, experimentar,
jutjar, provar, detectar, monitorar
|
|
ACTIVITATS:
en un discurs trobar les contradiccions, repassar un procés per determinar si
hi ha totes les passes anotades, escull el millor mètode per resoldre un
problema matemàtic,
|
|
CREAR
|
DEFINICIÓ:
Crear alguna cosa del ben nou, resoldre problemes, aplicació a la vida diària.
|
EXEMPLES:
Generar, planejar, produir, dissenyar, construir, idear, traçar, elaborar.
|
|
ACTIVITATS:
escriu diferents teories que expliquin perquè les plantes necessiten llum
solar, proposa activitats que ajudin a resoldre els conflictes a l’escola,
troba idees per a incrementar el reciclatge, fes una presentació sobre els
insectes del Delta, dissenya un estudi científic, fes un treball sobre la
relació entre classe social i literatura, crea un niu per a ocells, crea una
obra de teatre
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada